Rättvik RC

Grundades söndag 22 maj 2022
Klubb 12983 - Distrikt 2330 - Charternummer Rättviks Rotaryklubb stiftades i februari 1965. Klubbens första president var rektor Jan Pehrson. Medlemmar redan 1965 var bland andra stiftsadjunkt Nils Hugo Ahlstedt, provinsialläkare Bengt Bjerner, arkitekt Per-Åke Borssén, direktör Albert Kers, ingenjör Axel Peres och möbelhandlare Bruno Söderström. Året efter stiftandet blev tandläkare Sven Granath medlem och han är fortfarande medlem 2018. Bland övriga medlemmar under de första åren kan godsägare Erling Mårshagen, direktör Erik Östhol, folkskollärare Karl Gustaf Holmén, professor Georg Landberg, sågverksförvaltare Erik Jöns och konstnär Jerk Werkmäster nämnas. Värt att observera är att sonen till Bengt Bjerner och sonsonen till Albert Kers i skrivande stund (december 2018) är medlemmar i klubben.
Rättviks Rotaryklubb hade 33 medlemmar 1974.

Medlemmar

Aktiva medlemmar 33